گروه علمی فرهنگی: شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه خود که به ریاست دکتر احمدی‌نژاد تشکیل شد، اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری، آیین‌نامه جایزه ادبی جلال آل‌احمد و ماده واحده تاسیس موزه تئاتر ایران را به تصویب رساند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس مصوبه شورا در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری در دبیرخانه شورای عالی بررسی و برای تصویب به شورا ارایه شد.

پژوهش در آثار شهید مطهری و بزرگداشت مقام و شخصیت علمی و فرهنگی ایشان، ایجاد بانک اطلاعاتی و پایگاه اطلاع‌رسانی، زمینه‌سازی برای تربیت متفکران اسلامی به منظور بسط اندیشه‌های استاد و همکاری با مراکز و نهادهای داخلی و خارجی و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی و دیگر فعالیت‌های پژوهشی در زمینه مطهری‌شناسی از وظایف بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی این اساسنامه، ارگان بنیاد، ترکیب اعضای هیات امناء و هیات مدیره و وظایف و اختیارات آنان را مشخص و سایر بندهای اساسنامه را تصویب کرد.

براساس اساسنامه بنیاد شهید مطهری، وزرای فرهنگی و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، روسای سازمان‌های صداوسیما، تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روسای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، فرهنگستان علوم و دانشگاه تهران و مدیر حوزه علمیه قم، اعضای حقوقی و دو نفر از صاحبنظران برجسته کشور به همراه دو نفر از اعضای خانواده شهید مطهری اعضای حقیقی هیات امنای این بنیاد را تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش در ادامه جلسه، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث درباره آیین‌نامه جایزه ادبی جلال آل‌احمد پرداختند و ضمن تصویب ترکیب اعضای هیات امنا و هیات علمی ستاد اهدای جایزه ادبی جلال آل‌احمد و وظایف آنان، به پیشنهاد شورای هنر، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجری این آیین‌نامه تعیین کردند.

همچنین با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تحقق اهداف فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در راستای پاسداری از آثار گذشتگان در زمینه هنرهای نمایشی و حمایت معنوی از کارشناسان و پژوهشگران عرصه نمایش و با عنایت به اهمیت اعتلای هنرهای ملی و محلی بومی، موزه تئاتر ایران زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس می‌شود.

به موجب این مصوبه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد تنظیم و تصویب اساسنامه این موزه را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین دکتر محسن قمی به مدت دو سال دیگر به عنوان نماینده شورا در هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شد.

کد خبر 8996

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز